polskieradio.pl

Jak pisać poprawnie?

Warsztat adresowany jest do osób, które mają za zadanie redagować, przygotowywać i publikować informacje w mediach. Skierowany jest do redaktorów periodyków branżowych, ekspertów różnych dziedzin, rzeczników prasowych, managerów public relations, poczatkujących dziennikarzy.

  • Praktyczne warsztaty redagowania informacji.
Formuła

Formuła

  • mini wykład, warsztaty praktyczne, ćwiczenia indywidualne, burza mózgów
  • możliwość realizacji również on-line
  • liczebność jednej grupy – do 6 osób
  • 14 godzin dydaktycznych - 2 dni po 6 godzin
Ile zapłacę?

Ile zapłacę?

  • 2500 zł + 23% VAT
  • w powyższej kwocie zawarte są koszty dydaktyczne, pomoce szkoleniowe, komplet plików z własnymi nagraniami oraz serwis kawowy i obiadowy
Wykładowca

Cele

  • przypomnienie podstawowych zagadnień związanych z poprawnością językową (m.in. norma wzorcowa a norma użytkowa, odmiany i style języka polskiego, kultura języka a grzeczność językowa, etyka słowa)
  • dostarczenie praktycznych wskazówek jak redagować, przygotowywać i publikować informacje w mediach
Formuła

Korzyści

  • dowiesz się co to jest informacja i jak ją pisać
  • jak rozpoznać najczęściej popełniane błędy w edycji tekstu i uzyskasz świadomość jak je poprawić
  • jak dbać o przejrzystość języka informacji
  • poznasz zasady pisania w sposób przejrzysty i konkretny

Program

Dzień 1

  • Najczęściej popełniane błędy językowe
    • poliTYcy czy poLItycy, czyli poprawne akcentowanie w języku starannym
    • śrubokrętu czy śrubokręta, czyli fleksja i typowe problemy z odmianą wyrazów polskich i obcych
    • czterdzieścioro uczniów czy czterdziestu uczniów, czyli trudności związane z liczebnikami
    • ruszają eventy w ramach ekskluzywnego festiwalu, czyli o modzie językowej
    • dzięki niemu czy przez niego, czyli o właściwej łączliwości wyrazów
  • Zasady edycji tekstu
    • myślnik, łącznik czy pauza? Zawiłości związane z poprawną interpunkcją
    • Prezydent piszemy wielką czy małą literą? Nieoczywiste (choć powszechne) problemy z ortografią
    • SMS-a, SMSa, SMS’a czy sms-a? Właściwe posługiwanie się skrótami
  • Co to jest informacja i jak ją pisać?
    • prasa, radio, telewizja, Internet – podstawowe różnice w przygotowywaniu tekstów na potrzeby mediów drukowanych i nowych mediów
    • sztuka skutecznej komunikacji, czego oczekują odbiorcy
    • struktura informacji, podstawowe pytania odbiorców komunikatu
    • zasady przygotowywania informacji medialnej – czytajmy tytuły i leady
    • Unikat, Konkret, Kontrast – trzy filary poprawnej informacji medialne
    • ćwiczenia redakcyjne – dostosowywanie tekstu branżowego do potrzeb portalu informacyjnego, notka prasowa, krótka relacja z wydarzenia branżowego
    • news, reportaż, analiza branżowa, wywiad – różne formy aktywności medialnej
    • komunikat prasowy – z czego składa się dobrze przygotowana informacja w mediach dla ogółu odbiorców
    • język dziennikarza – synteza przekazu, język branżowy w mediach
    • Aktualność, Istotność, Bezstronność, Zwięzłość - składniki rzetelnego komunikatu prasowego
    • dłuższe formy dziennikarskie w mediach ogółu odbiorców, „zasada trójkąta” w przygotowywaniu komunikatu
    • ćwiczenia redakcyjne – opracowywanie komunikatów prasowych, pisanie tekstów dziennikarskich, relacje reporterskie przed kamerą, redagowanie informacji na podstawie wywiadu, skracanie tekstów na potrzeby redakcji
  • Co jeszcze warto wiedzieć?
  • Szkolenia odbywają się w salach wykładowych oraz studiu treningowym Centrum Edukacji Medialnej Polskiego Radia w nowym budynku przy al. Niepodległości 77/85 w Warszawie.
  • Istnieje możliwość bezpłatnego korzystania z parkingu w trakcie trwania szkolenia.
  • Uczestnicy otrzymują certyfikat po ukończeniu szkolenia.

Jak zapisać się na szkolenie?